Biblijski istraživački institut i problem rukopolaganja žena za pastoralnu službu

Teologija 26. 02. 2015.

1. Biblijski istraživački institut i rukopolaganje žena

U Kršćanskoj adventističkoj crkvi već desetljećima postoji izazov rukopolaganja žena za pastoralnu službu. Zbog novog razvoja događaja u proteklih pet godina, članovi Odbora Biblijskog istraživačkog instituta (Bible Research Institute) su bili pozivani na sudjelovanje u različitim odborima. Neki od njih su pisali stručne radove, a neki su javno govorili o ovoj temi. U oba slučaja članovi Odbora iznosili su svoja osobna mišljenja o problemu rukopolaganja žena za propovjedničku službu. Trenutno Biblijski istraživački institut kao crkveni entitet nije zauzeo službeni stav prema ovom pitanju. Biblijski istraživački institut se ne protivi, niti podržava rukopolaganje žena. Konačna odluka ostaje na Crkvi.

2. Zabrinutost

Biblijski istraživački institut je istinski zabrinut zbog nekih nuspojava u trenutnoj raspravi. Čini se kako je, nakon što je Odbor za teologiju rukopolaganja dovršio svoj posao, rasprava dostigla novu razinu koja je, prema našem mišljenju, štetna za Crkvu i vjernike — i za one koji su izravno uključeni, i za one koji prate raspravu. Imamo dojam da rasprava više nije na biblijsko-teološko-činjeničnoj razini, već da pojedinci i skupine kritiziraju i osuđuju jedni druge. U teologiji se to naziva dokazivanje ad hominem. Ovdje navodimo moguće posljedice takvog pristupa:

(1)  Ad hominem dokazivanja vrijeđaju ljude i mogu stvoriti neprijateljstvo između napadača i napadnutog, razoriti povjerenje i spriječiti daljnju buduću suradnju i timski rad. Na kraju bismo mogli imati vidljivu ili nevidljivu podjelu u Crkvi. To bi moglo zapriječiti jedinstvenost u poslanju Crkve u godinama koje su pred nama.

(2)  Vrlo je vjerojatno da će štetiti i promatračima. Neadventistički promatrači ove rasprave mogu biti iznenađeni događanjima koje vide u adventističkim krugovima i onim što čitaju na internetu. Stoga bi ova rasprava mogla imati negativan učinak na Crkveno misionsko djelovanje te na ugled Crkve u javnosti.

(3)  Isto se može odraziti i na vjernike Crkve i mlade ljude. Rasprava o rukopolaganju nije povezana s temeljnim biblijskim učenjima, niti se ubraja među glavna adventistička vjerovanja. Stoga su vjernici još više uznemireni kad gledaju kako se ljudi koji su uključeni u raspravu izbjegavaju, vrijeđaju i osuđuju jedni druge samo zato što se nalaze na suprotnim stranama u raspravi o rukopolaganju; dok uopće ne vide, ili vide vrlo malo božanske ljubavi koju Isus želi da Njegovi učenici pokazuju. To bi u umovima vjernika moglo izazvati ozbiljne dvojbe o Crkvi.

(4)  Još jedan veliki problem jest razaranje biblijskog autoriteta i hermeneutike. Djeluje zbunjujuće, osobito na mlade ljude, kad vide kako oni koji imaju visoko mišljenje o Bibliji dolaze do različitih zaključaka. Mogli bi zbog toga zaključiti da Biblija nema odgovarajuće odgovore na pitanja s kojima se danas suočavamo, te da je Crkva propustila jasno izraziti metodologiju koja nas dovodi do istog zaključka. To je vrlo ozbiljno, jer bi takav zaključak uništio temelj Kršćanske adventističke crkve.

3. Odgovor

Odgovarajući na ovaj problem, potičemo one koji su izravno uključeni u ovu raspravu na krajnju obzirnost pri iznošenju vlastitih stavova i stavova drugih. Budite milosrdni i ljubazni. Naši su prethodnici bili sposobni imati različite teološke poglede i unatoč tome raditi zajedno uz uzajamno poštovanje. Bili su sposobni živjeti s neriješenim problemima sve dok, godinama kasnije, nisu postigli dogovor. Tako trebamo i mi.

Potrebno je još razmisliti i o cijeni naših postupaka. Osobe uključene u raspravu moraju gledati unaprijed i upitati se: Kakav će utjecaj ovo što iznosim imati na Crkvu i vjernike, ne samo ovdje i sada, već i u budućnosti? Što će se postići ako se moje stajalište usvoji, a ljudi izgube vjeru u Boga i Sveto pismo te povjerenje u Crkvu?

Kad rasprava završi, bit će potreban oporavak. Kako mogu doprinijeti ovom procesu već sada? Je li pitanje rukopolaganja žena toliko veliko da nije bitna cijena kojom će biti plaćeno?

Vrijeme je da zaustavimo govor vrijeđanja. Pojedinci i ustanove trebaju unapređivati mir i uzdržavati se od dodavanja ulja na vatru. Jedni prema drugima se trebamo odnositi s poštovanjem i ljubavlju, čak i ako neke razlike ostanu.

Promatračima bismo željeli reći: nemojte se uznemiravati. Sveto pismo je Božja riječ. Biblija ne govori samo o prošlosti, već i o današnjem vremenu. Kao i obično, problem nije u Svetom pismu, već u ljudima koji ga tumače. Budući da smo svi grešna ljudska bića, pojavljivat će se i razlike u tumačenju. Postoje biblijski tekstovi i teme o kojima Biblija ne govori izravno, koje je teže razumjeti i o kojima još uvijek postoje opravdana različita mišljenja unutar Kršćanske adventističke crkve. To je, primjerice, slučaj s nekim dijelovima teksta u Danielu i Otkrivenju. Sveti Duh treba s nama još raditi i moramo dopustiti da se taj proces događa. Neki nedovoljno jasni dijelovi biblijskog teksta, kao i neke nedovoljno jasne teološke teme, ne utječu na naše temeljno razumijevanje Boga i Njegove poruke. Dobro je što se borimo s ovim pitanjima, a niti neslaganje mišljenja na nekim područjima nije nužno loše. Ipak, Sveto pismo je konačni autoritet u svim pitanjima vjere i kršćanskog života, i u njemu je otkriven Božji čudesni plan spasenja preko našeg raspetog i uskrslog Otkupitelja, Gospodina, Uzora i Posrednika Isusa Krista kojega će jednoga dana proslavljati svi jezici.

Ekkehardt Mueller je zamjenik direktora Biblijskog istraživačkog instituta.