Početak na Zemlji

12. 01. 2022.

“Rodoslovlje Isusa Krista, sina Davidova, sina Abrahamova.” (Matej 1,1)

Kakvog li načina da se započne knjiga! Početi životopis dugačkom listom imena za pisca dvadeset prvog stoljeća značilo bi da će rukopis zajamčeno završiti na urednikovoj gomili zabilježaka.

Međutim, za Židova započinjanje izvještaja o nečijem životu s njegovim rodoslovljem bilo je nešto najprirodnije i najzanimljivije. Kada je Josip Flavije, židovski povjesničar iz prvog stoljeća, pisao svoj životopis, počeo ga je svojim rodoslovljem, najvjerojatnije pronađenim u službenim spisima koji su čuvani u Velikom vijeću.

Židovi su pridavali veliku važnost čistoći svojeg rodoslovlja. Svećenik koji nije mogao dokazati svoje podrijetlo unatrag do Arona, nije mogao vršiti svećeničku službu (vidi Ezra 2,62). Židov iz prvog stoljeća rodoslovlje na početku životopisa nije samo smatrao prirodnim i zanimljivim, već i nužnim. To se posebno odnosilo na knjigu čija je tema bila Krist (grčka riječ za hebrejsku riječ “Mesija”). I Matej iznosi tu tvrdnju u prvom retku: “Rodoslovlje Isusa Krista, sina Davidova, sina Abrahamova.” Da Matej nije mogao dokazati čistoću Isusovog podrijetla, on ne bi napisao ostatak evanđelja jer ga nijedan Židov ne bi čitao.

Matejev zadatak nije bio samo dokazati Isusovu čistoću kad je riječ o pripadnosti određenom narodu, već i da je imao određene pretke. Prvo, Mesija je trebao doći iz Davidove loze. “Tvoja će kuća i tvoje kraljevstvo trajati dovijeka preda mnom,” rekao je Bog Davidu preko proroka Natana, “tvoje će prijestolje čvrsto stajati zasvagda.” (2. Samuelova 7,16) Židovi su u velikoj mjeri smatrali da to obećanje ukazuje na dolazak Mesije. Stoga Novi zavjet stalno tvrdi da je Isus Davidov potomak.

Mateju je također važno dokazati da je Isus Abrahamov sin. Ne samo da je Abraham otac izraelskog naroda, već je Bog obećao da će blagosloviti sve narode na Zemlji preko njega (Postanak 12,1-3).

Budući da je Isus i iz Davidove i iz Abrahamove loze, mogući je obećani Mesija. Jedna od pouka Matejevog rodoslovlja jest da Bog upotrebljava ljude tamo gdje se nalaze. Kada je Bog Isus postao utjelovljeni Isus, On je to učinio u određeno vrijeme i na određenom mjestu. I kao što je služio Židovima u prvom stoljeću u njihovom okviru, tako i nama danas služi u naše vrijeme i na našem mjestu.

 

Preporučujemo: