Pouka o suboti

25. 10. 2022.

“Međutim, žene koje bijahu došle s Isusom iz Galileje pratile su to te vidjele grob i kako bi položeno Isusovo tijelo. Potom se vratiše te pripremiše miomiris i pomast. U subotu se nisu micale prema propisu (Zakona).” (Luka 23,55.56)

Više od ostalih pisaca evanđelja, Luka izlazi iz svojeg okvira da nam kaže da su Isusovi učenici mirovali u subotu nakon raspeća “prema propisu (Zakona)”. Ovdje nailazimo na temu koja se proteže kroz dvije duge knjige i kojom je svoj doprinos Bibliji dao jedini poganski pisac.

Netko bi mogao očekivati takve komentare od osobe kao što je Matej, koji je pisao židovskim slušateljima. Međutim, Matej nije morao naglašavati subotnji počinak zajednici vjernika koja je u tome bila pretjerano stroga. Njegovim slušateljima bila je potrebna pouka o tome kako da svetkuju taj dan (vidi Matej 12,1-12).

Međutim, Luka je imao drugačiju poteškoću. On je trebao naglasiti subotnji počinak kršćanima koji u velikoj mjeri nisu imali ustaljenu predaju vezanu za subotu. Prema tome, on je istaknuo činjenicu da su Isusovi sljedbenici vjerno svetkovali prvu subotu u kršćanskoj eri. I, usput, Luka vrlo jasno ukazuje o kojem danu govori. On ističe činjenicu da je Isus bio razapet u petak (Luka 23,54), da se odmarao u subotu (redak 56), i da je uskrsnuo u nedjelju, u prvi dan tjedna (Luka 24,1-6).

Ovo nije izdvojeni slučaj da Luka naglašava zapovijed koja počinje riječima “sjeti se” (Izlazak 20,8). On je već prije naglasio činjenicu da je Isus svetkovao subotu “po svom običaju” (Luka 4,16). To bismo, naravno, očekivali budući da je Isus bio Židov. Ali činjenica da su učenici mirovali u subotu jasno govori da Krist nije dao nikakvu suprotnu zapovijed tijekom svojega zemaljskog života.

Luka naglašava sedmi dan subotu i u Djelima apostolskim, gdje prikazuje apostole kako dosljedno održavaju bogoslužja subotom, a ne nedjeljom (vidi Djela 13,14.42.44; 17,2; 18,4), čak i kada nema dovoljno Židova da osnuju zajednicu (Djela 16,13).

Poganin Luka bio je nadahnut da prikaže svetkovanje subote na način na koji židovski pisci Novoga zavjeta to nikada nisu učinili. Za njega je to bio dan koji je nežidovskoj crkvi kojoj je pisao trebao istaknuti da ga se sjeća. On ne zna ništa o drugom danu za svetkovanje, osim “prema propisu (Zakona)”.

 

Preporučujemo: