Um i tijelo

Jutarnji stih 18. 07. 2024.

“Sine moj, ne zaboravljaj moje pouke, i tvoje srce neka čuva moje zapovijedi, jer će ti produljiti dane i životne godine i podariti spokojstvo.” (Izreke 3,1.2)

Osnovno je načelo cjelokupnog odgoja i obrazovanja na tome području naučiti mlade da su prirodni zakoni Božji zakoni — da su jednako stvarno božanski kao i propisi Deset zapovijedi. Zakone koji upravljaju ljudskim organizmom Bog je upisao u svaki živac, mišić i vlakno. Svako nemarno ili namjerno kršenje tih zakona grijeh je protiv našega Stvoritelja. …

Treba isticati utjecaj uma na tijelo i utjecaj tijela na um. Električna sila mozga, pojačana umnom aktivnošću, oživljava čitav organizam i tako postaje dragocjena pomoć u odupiranju bolestima. To se mora jasno iznijeti. Važnost snage volje i samosvladavanja, kako za čuvanje, tako i za obnavljanje zdravlja, štetne, čak i razorne posljedice gnjeva, nezadovoljstva, sebičnosti, poročnosti i, s druge strane, divnu životodavnu silu koja se nalazi u dobrom raspoloženju, nesebičnosti, zahvalnosti — sve to treba prikazati.

U Pismu se spominje jedna fiziološka istina o kojoj trebamo misliti: “Veselo je srce izvrstan lijek.” (Izreke 17,22) …

Mladi trebaju razumjeti duboku istinu što je sadrži biblijska izjava da je u Bogu “izvor života” (Psalam 36,10). Bog nije samo Začetnik svega, već je i život svemu što živi. Njegov je život što ga primamo u sunčanoj svjetlosti, u čistom svježem zraku, u hrani koja nam izgrađuje tijelo i održava snagu. Njegov je život kojim živimo iz sata u sat, iz trenutka u trenutak. Ako nisu izopačeni grijehom, svi Njegovi darovi donose život, zdravlje i radost.

“Sve je načinio lijepim u svoje vrijeme” (Propovjednik 3,11 — Varaždinska Biblija), a prava ljepota osigurat će se usklađivanjem sa zakonima Onoga koji je sve stvorio i koji nalazi zadovoljstvo u njihovoj ljepoti i savršenstvu.

Kad proučavamo tjelesni sustav, trebamo obratiti pozornost na njegovu divnu prilagođenost potrebama, na skladno djelovanje i međuovisnost različitih organa. Kad se tako probudi učenikovo zanimanje te on uvidi važnost tjelesnog vježbanja, učitelj može znatno pridonijeti pravilnom razvijanju i usvajanju dobrih navika. (Odgoj, str. 166,167)