Partnerstvo s velikim korporacijama – najnovija rumunjska kampanja protiv obiteljskog nasilja iz drugačijeg kuta

Vijesti 2. 03. 2014.

ADRA Rumunjska održala je dvomjesečnu kampanju osvješćivanja o postojanju obiteljskog nasilja. Simbol kampanje bio je plavi šal darovan muškarcima koji se prema svojim ženama ponašaju na ljubazan način. Na gornjoj slici član crkve dijeli letke u prodajnom centru u Bukureštu. [fotografija: ADRA Rumunjska]

Goleanu kaže kako ADRA-ina inicijativa „Pravi muškarac“ naglašava skrb i ljubazna djela

Adventistička crkva u Rumunjskoj već godinama provodi kampanje protiv obiteljskog nasilja, no nedavna inicijativa u ovoj istočnoeuropskoj državi doživjela je novi zaokret – prikazuje dobro ponašanje umjesto uobičajenog prikazivanja nasilnosti i tjelesnih ozljeda.

ADRA Rumunjska djeluje u partnerstvu s adventističkim crkvenim organizacijama, vladinim organizacijama te korporacijama kako bi diljem države proširila inicijativu „Pravi muškarac“. Inicijativa je započela u prosincu, a završila je krajem siječnja.

Organizatori su za svoj simbol izabrali plavi šal koji žene mogu darovati „pravom muškarcu“ koji pokazuje skrb i ljubav. Dvomjesečno obraćanje javnosti uključivalo je partnerstvo s gotovo 20 različitih nacionalnih i mjesnih medija, te reklame i 250.000 letaka podijeljenih uz pomoć trgovačkih lanaca – partnera u ovom projektu.

Niz od nekoliko kampanja nije samo polučio svjesnost o problemu koji postoji, već je pomogao pri promjeni zakona koji žrtvama pruža zaštitu, a Adventističkoj je crkvi pribavio značajno priznanje u državi u kojoj se crkva nalazi u malo poznatoj manjini.

Adventistička crkva u Rumunjskoj je samo jedna među mnogim administrativnim jedinicama koje snažno promiču poruke protiv obiteljskog nasilja. Sada se ponovno našla u žarištu nakon svoje prve službene svjetske inicijative za prevenciju zlostavljanja iz 2001. godine.

Sorin Goleanu, ravnatelj ADRA-e Rumunjske, objasnio je u razgovoru razloge zbog kojih smatra da dobrobiti nadvladavaju rizike partnerstva s vanjskim entitetima. Ovaj tridesetosmogodišnjak govorio je o tome kako je naučio što treba činiti drugačije u odnosu na prvu kampanju te o tome koliko je važno znati kada je potrebno zatražiti stručnu pomoć.

Donosimo neke dijelove tog razgovora: 

Adventist News Network: Zašto mislite da je dobro prikazati ljubazno ponašanje umjesto uobičajenog načina prikazivanja obiteljskog nasilja?

Sorin Goleanu: Sve ostale kampanje protiv obiteljskog nasilja rabe posebne nasilne riječi, zvukove i slike kako bi prenijeli svoju poruku. Oni zapravo prikazuju stalno ponavljanje viktimizacije – žrtve se uvijek stavljaju u ponižavajuće okolnosti, a muškarci su općenito prikazani kao stalni nasilnici. Mi smatramo kako ovakvo uopćavanje šteti i žrtvama i općenitom povjerenju u muškarce kao osjećajna ljudska bića kojima je stalo do dobrobiti svojih obitelji.

ANN: Kako znate da je potrebna upravo ova vrst poruke?

Goleanu: Prema podacima dobivenim s nacionalnog broja za hitne pozive 112 (ili 911 u SAD-u) u razdoblju od 1. siječnja 2012. do 9. listopada 2013. u državi je bilo gotovo 140.000 potvrđenih slučajeva obiteljskog nasilja. Na žalost, ovi podaci ne odražavaju uvijek pravu sliku stoga što mnogi slučajevi nasilja ostaju neprijavljeni iz različitih razloga, bilo srama, bilo straha od gubitka novčane potpore, bilo kulturnog ili vjerskog pritiska ili pak uvjerenosti žrtve da si je sama kriva ili da se radi o pojedinačnom slučaju.

ANN: Što je ADRA Rumunjska činila u prošlim kampanjama?

Goleanu: U jednoj od njih bio je prikazan rumunjski boksački prvak Leonard Doroftei uz slogaan „Voliš udarati? Izaberi pravog protivnika!“. U drugoj je slogan glasio „Spriječi, ali glasno!“ kako bi zlostavljane žene bile potaknute na poduzimanje koraka i obavješćivanje nadležnih vlasti.

ANN: Jeste li gradili na postignućima ranijih kampanja?

Goleanu: S našeg stajališta, svaka od ranijih kampanja bila je uspješna i pomogla nam, u smislu imidža, da postanemo najistaknutija organizacija među onima koje se bave ovim problemom. Ovogodišnja kampanja nadišla je čak i naša očekivanja. Kada to kažem, mislim posebno na naše partnerstvo: Carrefour je jedan od najvećih trgovačkih lanaca u našoj državi koji ima na milijune kupaca svakoga dana. Sano Vita je najveća rumunjska tvrtka za proizvodnju i prodaju zdrave hrane. S nama su potpisali strateško partnerstvo i na svim svojim proizvodima imaju naljepnice s projektima ADRA-e Rumunjska.

 ANN: Kakav je odgovor društvene zajednice?

Goleanu: Tri nacionalne televizijske mreže odlučile su udvostručiti razdoblje emitiranja, s jednog na dva mjeseca, a televizijski spot je danima prikazivan tako da su ga mogli vidjeti milijuni stanovnika Rumunjske. Doista, reakcije su bile čudesne. Predstavnici mnogih javnih ustanova te mnogi pojedinci imali su samo riječi hvale. Primjerice, dvije partnerske ustanove, Gradsko poglavarstvo Bukurešta i Policija, rekli su: „Ponosni smo na svoje partnerstvo s vama u ovoj velikoj kampanji protiv obiteljskog nasilja.“

ANN: Postoje li planovi za slične kampanje u budućnosti?

Goleanu: Naravno! Svako naše djelovanje mora biti poduprto stvarnim radom kao i promicanjem slike o nama. Uključeni smo i zanima nas uključivanje u društvenu zajednicu. Naravno da sve naše kampanje nisu na istoj razini stoga što su im različiti primatelji. Za nekoliko dana započinjemo novu kampanju za povećanje od 2 % – naime, u Rumunskoj svaki zaposlenik može izabrati smjer za 2% svoga ukupnog poreza na dobit. Ranijih godina smo zbog naše promidžbe ovog problema utrostručili prihode za ovu inicijativu.

ANN: Što ste tijekom prošlih godina naučili o tome kako kampanje učiniti djelotvornijima? Drugim riječima, što smatrate da ste trebali znati još prvi puta, kada ste ovo započeli?

Goleanu: Naučio sam da je najbolje biti profesionalan i imati visoke ciljeve. Naravno da smo zahvalni svojim dragovoljcima i njihova je uloga vrlo bitna, no u nekim područjima doista su potrebne stručne osobe. Naravno da to košta puno više, no dobrobiti su na kraju puno veće. Znamo kako biti obazrivi, kako štedjeti, no nikada ne treba štedjeti na kakvoći ili povjerenju u Boga. Inače smo skloniji naš posao obavljati unutar crkve, no sada smo izabrali izaći iz crkve. Unatoč tomu što to može biti opasno, a neki su ljudi bili sumnjičavi, Bog nam je ipak pomogao da se dokaže suprotno. Sada imamo brojna partnerstva s najvećim ustanovama i velikim tvrtkama. To nam dopušta veća ulaganja u razvoj ljudi i društva bez opterećivanja crkve te održavanje ozbiljnog partnerstva s društvom u kojem živimo.

Darko Kovačević / ANN