Krscanska psihologija

Jeste li toplomjer ili termostat?

Kad je riječ o započinjanju nekog projekta, Jim je fantastičan. Čim vođa skupine objasni što treba učiniti, Jim se javlja prvi. I silno se trudi — dok se tko ne pojavi i ukaže na neki problem. Jimovo oduševljenje odmah splasne i on odustaje.

Jim je toplomjer, no niz leđa mu se ne pruža cjevčica koja bi omogućila bilježenje promjena temperature. Kao što toplomjer bilježi temperaturu svoje okoline, tako Jim bilježi i reagira na okolnosti koje ga okružuju. Njegovo se raspoloženje mijenja s okruženjem. On ne pokušava promijeniti uvjete, jednostavno na njih reagira. Ako su svi oko njega veseli, on je veseo. Ali ako su zlovoljni, i Jim je zlovoljan. Uz ljude nalik toplomjeru ne osjećamo se ugodno. Budući da se tako brzo mijenjaju, ne možemo računati da će posao obaviti do kraja. Mijenjaju mišljenja da bi se uskladili sa skupinom kojoj tog trenutka pripadaju.

Nasuprot toplomjeru, termostat kontrolira sredinu u kojoj se nalazi. Ako je u prostoriji jako hladno ili toplo, termostat javlja peći ili klimatskom uređaju da se uključi. Kad prostorija postigne odgovarajuću temperaturu, termostat naređuje uređaju za zagrijavanje ili hlađenje da se isključi dok opet ne bude potrebno. Steve će slušati opis nekog projekta, moliti za svoje sudjelovanje u njemu i onda se javiti za posao i raditi bez obzira na kakve zapreke naišao. Njegove su misli usmjerene na posao i on ga obavlja dok ga ne završi. Ljudima koji su nalik termostatu ne upravlja sredina u kojoj se kreću; na neki način oni nju kontroliraju. Uz njih se svatko dobro osjeća i može računati na njihov ohrabrujući osmijeh i u teškim okolnostima. Ljudi nalik termostatu ne dopuštaju da okolnosti, ili drugi, kontroliraju njihovo raspoloženje.

Nedavno je časopis Reader’s Digest objavio kratku anegdotu o čovjeku sličnom termostatu. Prodavač kod kojeg je kupovao večernje novine bio je uvijek namrgođen, no čovjek ga je svaki put veselo pozdravio. Kad ga je prijatelj upitao zašto to čini, odgovorio je kako ne namjerava dopustiti da prodavačevo neraspoloženje utječe na njegove postupke.

Ljudi nalik termostatu prihvaćaju probleme kako dolaze i onda ih rješavaju. Kao apostol Pavao, naučili su “u svakoj prigodi biti zadovoljni”. (Fil 4,ll;Duda-Fućak) Pavao je to napisao dok se nalazio u mračnoj, vlažnoj rimskoj tamnici. Drugom prigodom su on i Sila u ponoć pjevali hvalu Bogu u svojoj tamničkoj ćeliji. (Dj 16,25)

Svi smo ponekad neraspoloženi, ali možemo odlučiti biti pozitivni i ne dopustiti da nas problemi shrvaju. Slijedimo Pavlov primjer i nastojmo biti termostati.

Loma G. Davies Silcott

(preuzeto iz časopisa Znaci vremena, 3/2001, Zagreb)

Podijeli