Podijeljene misli o Kristu Bogu

10. 01. 2022.

“On je prije svega, i sve se u njemu drži u redu.” (Kološanima 1,17)

Današnji redak iznosi dvije zapanjujuće tvrdnje o Isusu. Prva je da je On postojao “prije svega”. On je postojao toliko daleko u prošlosti koliko mi ne možemo zamisliti. Nikada nije bilo vremena kad On nije postojao. Njegovo postojanje paralelno je s postojanjem Oca i Duha Svetoga. Isus je živio samo trideset tri godine kao ljudsko biće, ali to kratko razdoblje jedva da je treptaj na vremenskoj crti Njegovog vječnog Bića. Druga tvrdnja podjednako je zadivljujuća. Isus nije samo postojao “prije svega”, već se “sve u njemu drži u redu”. Ovu misao moramo čitati u kontekstu prethodnog retka, gdje stoji da “je u njemu sve stvoreno — sve na nebu i na zemlji; vidljivo i nevidljivo, bilo prijestolja, bilo gospodstva, bilo poglavarstva, bilo vlasti; sve je stvoreno po njemu i za njega” (Kološanima 1,16). Zapazite snažnu riječ sve u redcima 16 i 17.

  1. “Jer je u njemu sve stvoreno.”
  2. Isus je postojao “prije svega”.
  3. Sve je stvoreno po njemu i za njega.”
  4. Sve se u njemu drži u redu.”

Prema četvrtoj tvrdnji Krist nije samo Stvoritelj svega što postoji, već i Održavatelj svega toga. Ne samo da je sve doveo u postojanje, već i održava sve u svakom trenutku.

Pavao nije mogao naslikati sliku Krista Boga snažnijim riječima. “Ali”, netko bi mogao pitati, “što je s petnaestim retkom, u kojem se izričito i jasno tvrdi da je Krist ‘prvorođenac svakog stvorenja’”?

To je odlično pitanje, pogotovo zato što su mnogi u kršćanskoj povijesti koristili ovaj redak kao dokaz da je Krist stvoreno biće, ne u potpunosti božansko, podrivajući na taj način doktrinu o Trojstvu. Ovdje trebamo istražiti biblijski pojam prvorođenja. Iako se može odnositi na rođenje, to očito nije njegovo značenje u kontekstu 17. retka, Evanđelja po Ivanu 1,1 i mnogih drugih tekstova koji govore o Kristovoj božanskoj naravi. Prvorođenac u Bibliji znači prvi po položaju. To nam stalno iznova ilustriraju ugled i dužnost koju prvorođenci imaju u običnim i u kraljevskim obiteljima. Dakle, Pavao tvrdi da Krist zauzima najviši položaj. On zatim nastavlja prikazivati to prvorodstvo u Kološanima 1,16.17.