Rasprava o tome tko je prvi

18. 07. 2022.

“Tada pristupi k njemu majka Zebedejevih sinova. Bijahu s njom obadva njezina sina. Pade preda nj ničice da nešto od njega zamoli. On joj reče: ‘Što želiš?’ Ona mu odgovori: ‘Naredi da ova moja dva sina sjednu u tvom kraljevstvu jedan s tvoje desne, a drugi s tvoje lijeve strane!’” (Matej 20,20.21)

Baš mala molba. Samo dva najvažnija položaja u budućem kraljevstvu.

Dok se Isus i učenici kreću prema križu, ništa nije uočljivije od njihovih različitih pogleda na narav Njegovog kraljevstva. Nîti križa i ljudske želje za prvim mjestom teku usporedo na ovom posljednjem putovanju.

I kao što Isusova proročanstva o Njegovoj smrti postupno bivaju sve detaljnija, tako postaju brojniji i prizori borbe za nadmoć među učenicima. Jedan, zabilježen u Evanđelju po Mateju 20,20.21, daleko je najupadljiviji pokušaj preuzimanja moći od strane učenika. Jakov, Ivan i njihova majka nisu okolišali. Nisu željeli ništa manje do dva najutjecajnija položaja u Isusovom budućem kraljevstvu. Njihov zahtjev krajnji je primjer ljudske sebičnosti za razliku od Isusove poniznosti i samopožrtvovnosti.

Ne čudi što su Jakov i Ivan u ovom trenutku učinili korak kako bi stekli prednost. Na kraju krajeva, dva brata, zajedno s Petrom, spadali su u uži povlašteni krug prigodom Preobraženja (Matej 17,1-3). Nadalje, zar nije Isus jasno ukorio Petra u Cezareji Filipovoj (Matej 16,23)? I zar nije primio podrazumijevani prijekor u Mateju 19,30 u Isusovom odgovoru na njegovo pitanje o tome što će dobiti zato što Ga slijedi?

Sada je njihova prilika! Došli su s majkom koja iznosi njihov zahtjev. I ona vjerojatno ima dobre razloge očekivati da će ga Isus odobriti. Uspoređujući Matej 27,56 i Marko 15,40, otkrivamo da se zove Saloma, a Evanđelje po Ivanu 19,25 pruža dokaz da je bila sestra Isusove majke. To Jakova i Ivana čini Isusovim rođacima i objašnjava nam zašto je na križu svoju majku povjerio Ivanovoj skrbi (redci 26.27). Iako njihove identitete ne možemo dokazati bez sjenke sumnje, oni su sasvim mogući. Svakako nam pomažu da shvatimo napadni zahtjev “tete” Salome ako je to obiteljsko pitanje.

Međutim, nadmetanje stvara metež među ostalom desetoricom učenika (Matej 20,24). Nažalost, njihova reakcija nije takva zato što su desetorica nekako shvatila pogrešku koju su Zebedejevi učinili svojim zahtjevom, već zato što su i oni željeli najviši položaj.

Sigurno se u ovom izvještaju nalazi i neka pouka za mene.