Suđenje Isusu, druga faza

28. 09. 2022.

“Kad jutro svanu, svi glavari svećenički i starješine narodne održe vijećanje protiv Isusa da ga ubiju. Potom ga svežu, odvedu i predadu upravitelju Pilatu. … Upravitelj ga zapita: ‘Jesi li ti kralj židovski?’ ‘Ti kažeš’, odgovori mu Isus. Dok su ga optuživali glavari svećenički i starješine, on ne odgovaraše ništa. Tada ga zapita Pilat: ‘Zar ne čuješ kako teško svjedoče protiv tebe?’ Ali mu ne odgovori ni na jedno pitanje, tako da se upravitelj vrlo čudio.” (Matej 27,1-14)

Vjerski vođe nisu imali vremena za gubljenje. Rimski pravni postupci započinjali su rano ujutro da bi se od sredine prijepodneva vladajuća klasa mogla prepustiti dokolici. Židovi su se odlučili za smrtnu kaznu, ali optužba za bogohuljenje jedva da je bila dovoljna da rimski upravitelj izrekne takvu kaznu. On bi cijeli problem vidio kao unutarnji židovski sukob i odbacio bi slučaj.

Ali dobra je vijest za Židove bila da je bogohuljenje bilo politički tumačeno. Uostalom, zar nije Mesija trebao biti kralj ratnik kao David?

Matej i Marko ne govore nam o zamršenoj taktici vjerskih vođa u oblikovanju svoje službene optužbe. Ali Luka to čini: “Tada se svi digoše i odvedoše ga k Pilatu te ga počeše optuživati: ‘Ustanovili smo da ovaj buni narod i zabranjuje davati porez caru, a o sebi tvrdi da je Mesija, kralj.’” (Luka 23,1.2)

Posljednje što je Pilatu (upravitelju Palestine od 26. do 36. godine) bilo potrebno bila je još jedna rasprava sa židovskim vođama, pogotovo tijekom uzavrelog blagdana Pashe kada su se misli ljudi već bavile izlaskom, oslobođenjem i svrgavanjem tlačitelja.

Pilat je odmah ocijenio i vjerske vođe i Isusa lako zaključivši da On nije politička prijetnja. Ali Ga je svakako morao ispitati. Na Pilatovo pitanje o kralju Isus je pažljivo odgovorio s dobrim razlogom: “Ti kažeš.” Isus nije ni zanijekao ni priznao, djelomično zato što je optužba bila i istinita i lažna. Bila je istinita zato što je On Kralj i tu je činjenicu pokazao nekoliko dana prije kada je na veličanstven način ujahao u Jeruzalem dok Mu je mnoštvo klicalo “hosana”. Međutim, On nije bio kralj u političkom smislu.

Isus ne izgovara ništa u svoju obranu koja bi mu donijela slobodu. Predavši se Očevoj volji u Getsemaniju, On sada živi u skladu s tom odlukom.

Pilat je u međuvremenu ostavljen da se upita što se događa. Srećom, on vidi izlaz iz škripca.

 

Preporučujemo: